Varför paketeras er fisk i Kina?

Vårt hållbarhetsarbete har främst fokuserat på primärproduktionen, det vill säga hur själva fisket bedrivs, eftersom fisket generellt bidrar till den största andelen klimat- och miljöpåverkan vid framtagandet av fiskprodukter. Findus fokus på primärproduktion har bidragit till att vi var först med att introducera MSC-märkt fisk på den svenska marknaden och sedan 2015 är all vår vildfångade fisk certifierad. Med MSC-certifierad fisk säkerställer vi att fisken kommer från hållbara bestånd som är ansvarsfullt förvaltade och att fisken fångas med så liten påverkan på övrig havsmiljö som möjligt. Ni kan läsa mer om hållbart fiske på MSC och WWFs hemsida:
https://www.msc.org/se/vad-vi-gor/sa-har-jobbar-vi/vad-ar-uthalligt-fiske 
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/fiskguiden/miljomarkning-av-fiske/
 
Vi har förståelse för att beredningen i Kina väcker frågor. Anledningen varför vi på Findus har valt att förlägga en del av vår filéproduktion (torsk, sej, Alaska pollock och hoki) till EU-godkända beredningsfabriker i Kina är dels för att arter som Alaska Pollock samt Hoki inte processas i Europa, dels för att all fisk handfileas i Kina. Hittills har beredningen i Kina varit ett bra alternativ, eftersom den professionella hanteringen gör att vi får ut mer filé i Kina än vid fiskfabriker i Europa där filetteringen sker med maskin. Det innebär att man behöver fånga färre antal fiskar för att få ut samma antal portioner. Detta har en positiv inverkan på fiskbestånden som idag är hotade av överfiske. 
 
Vi tar till oss åsikterna som förs i debatten om hållbar livsmedelsproduktion och fortsätter att arbeta löpande med att försöka minska miljö- och klimatpåverkan från vår produktion i flera led. Exempelvis har vi nyligen genomfört en så kallad livscykelanalys där vi får fram aktuell data som visar koldioxidavtrycket från vår fiskproduktion, inklusive transporter. Den kommer nu att ligga till grund för ett större utvärderingsarbete. Detta för att vi även i framtiden ska kunna erbjuda produkter av rätt kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Kommentarer

  • Verkar helt galet att skicka fisken till andra sidan jorden...
    A Ohlsson
  • Hej,

    I dagsläget finns det inga fabriker i Sverige som filetterar och packar fisk för fryst distribution i konsumentförpackning, existerande anläggningar är inriktade på kyld distribution.

    Anledningen till att vi valt Kina är att fisken här handfiletteras och därmed får man ut mer av fisken. Fisken transporteras med lastfartyg till Sverige, vilket är ett klimatsmart sätt att transportera på.

    Detta gör att vi kan bidra till hälsosammare matvanor genom att producera lättlagad fisk till ett överkomligt pris.

    Allt gott!
    Karin
  • Jag väljer att sluta köpa findus fisk som bearbetas i Kina. Skapa jobb i Sverige i stället. Har själv jobbat med att hand filea fisk. Kunskapen finns i Sverige och jag betalar gärna mer för varan om den bearbetas i Sverige.
    Jessica
  • Hej Jessica,

    Jag förstår att beredningen i Kina väcker tankar.

    I dagsläget finns det inga fabriker i Sverige som filetterar och packar fisk för fryst distribution i konsumentförpackning, existerande anläggningar är inriktade på kyld distribution.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Innebär det att fisken fryses, transporteras, tinas, fileas, fryses och transporteras? Eller filear ni den frusen? Och om den fryses två ggr, är det verkligen ok?

    Anna Karin
  • Hej Anna Karin,

    Fisken fryses omedelbart in ombord på trålaren ute till havs. Den frysta fisken transporteras till en omlastningshamn och transporteras sedan med frys-containerfartyg.

    Den frysta fisken tas in i fabriken där den långsamt tinas upp i stora vattenkar till strax över fryspunkten, max + 4°C. Därefter fileas fisken för hand, packas och fryses in i slutförpackningen.

    Den snabba nedfrysningen ombord garanterar att färskheten bibehålls. Det sker ingen försämring av kvaliteten eftersom upptiningen sker under noggrant kontrollerade förhållanden. Temperaturen får inte överstiga +4°C under upptiningen. Detta är en standardmetod som används även inom produktion i Europa.

    Vi har gjort grundliga tester på de här produkterna och jämfört de olika tillverkningssätten och inte sett någon skillnad, därför vet vi att kvaliteten blir lika bra.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Var i Kina fileas den?
    Staffan Olsson
  • Hej Staffan,

    Fabriksanläggningarna i Kina finns i Shandong.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Jag slutar genast att köpa er fisk.
    Maj-Lis Johnsson
  • Hej Maj-Lis,

    Vad tråkigt att höra att du avstår från att köpa våra fiskprodukter.

    I dagsläget finns det inga anläggningar i Sverige som filetterar och packar fisk för fryst distribution i konsumentförpackning.
    De fabriker som som finns är enbart inriktade på kyld distribution.

    Anledningen till att vi på Findus har valt EU-godkända beredningsfabriker i Kina är för att fisken filetteras för hand. Därmed får vi ut mer av fisken.

    Sedan transporteras fisken fryst klimatsmart med lastfartyg till Sverige.

    Vi kan på det här sättet bidra med hälsosammare matvanor genom att producera lättlagad fisk till ett överkomligt pris.

    Allt gott,
    Karin
  • Kan Coronavirus spridas via fisken från Kina?
    Bertil Andersson
  • Hej Bertil,

    Coronaviruset är inget som påverkar Findus produkter.

    Viruset är en luftvägssjukdom som enligt svenska Folkhälsomyndigheten inte sprids via förtäring av mat och dryck, utan genom kontaktsmitta eller via luften.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • I fortsättningen väljer jag helt  bort Findus djupfrysta, detta trots era garantier om klimatsmarta transporter godkända av EU. Helt sjukt att transportera över halva jordklotet med argumentet att det i Sverige inte finns någon möjlighet att filea och paketera.
    I fortsättningen går jag till en fiskhandlare som tillhandahåller färsk fisk.
    Gunvor Niklasson
  • Hej Gunvor,

    Vi tycker såklart det är tråkigt att höra att du avstår från att köpa våra frysta fiskprodukter.

    Vårt hållbarhetsarbete har främst fokuserat på primärproduktionen, det vill säga hur själva fisket bedrivs, eftersom fisket generellt bidrar till den största andelen klimat- och miljöpåverkan vid framtagandet av fiskprodukter. Findus fokus på primärproduktion har bidragit till att vi var först med att introducera MSC-märkt fisk på den svenska marknaden och sedan 2015 är all vår vildfångade fisk certifierad. Med MSC-certifierad fisk säkerställer vi att fisken kommer från hållbara bestånd som är ansvarsfullt förvaltade och att fisken fångas med så liten påverkan på övrig havsmiljö som möjligt. Ni kan läsa mer om hållbart fiske på MSC och WWFs hemsida:
    https://www.msc.org/se/vad-vi-gor/sa-har-jobbar-vi/vad-ar-uthalligt-fiske
    https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/fiskguiden/miljomarkning-av-fiske/

    Vi transporterar vår fisk med lastfartyg till Sverige, vilket är ett klimatsmart sätt att transportera på.

    Vi tar till oss åsikterna som förs i debatten om hållbar livsmedelsproduktion och fortsätter att arbeta löpande med att försöka minska miljö- och klimatpåverkan från vår produktion i flera led. Exempelvis har vi nyligen genomfört en så kallad livscykelanalys där vi får fram aktuell data som visar koldioxidavtrycket från vår fiskproduktion, inklusive transporter. Den kommer nu att ligga till grund för ett större utvärderingsarbete där vi kommer att titta på om det finns ett behov av att hitta nya fiskberedningsanläggningar som kan möta våra högt ställda krav på kvalitet, hållbarhet, pris och kapacitet.

    Detta för att vi även i framtiden ska kunna erbjuda produkter av rätt kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

    Vänligen
    Karin
  • Den 02/02 2019 i Fiskejournalen.se
    Är det ett reportage om detta om hur ni fraktar och behandlar den. Jag bifogar
    ”Det skulle i detta fall röra sig om ämnet E-451 eller pentanatriumtrifosfat, som enligt dokumentären används för att öka fiskens vikt, samt att den bleker fisken för att se färsk ut. Visserligen överskred fosfatmängden inte gränsvärdena, men dokumentären har väckt stor ilska bland franska konsumenter, och nu talas det om bojkott.”
    Thomas
  • Hej Thomas,

    Tack för att du skriver till oss.

    Jag förstår att det du har läst väcker funderingar hos dig.

    Vi vill understryka att Findus varken använder pentanatriumtrifosfat eller andra typer av tillsatser i våra naturella fiskprodukter och att vi alltid skriver ut på förpackningen vad vår fisk innehåller.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Hej
    Jag har alltid sagt att jag köper Findus frysta fisk mm trots att den varit dyrare än flera andra märken men jag hade fel när jag trodde att den var bättre. Har köpt 4 bitar lax som kostat dubbelt mot annat märke. Slut på det. Nu känns det ännu värre med transporter in och ut från Kina. Så jäkla krångligt det ska vara att vara konsument. Det finns inte alltid färsk fisk när man bor på landet.
    MVH Berith
    Berith
  • Hej Berith,

    Tack för att du kontaktar oss.

    Vår Laxfilé odlas, filéas och paketeras på Färöarna.
    Findus Laxfilé är ASC-certifierad och följer de krav som ASC ställer på odlingen relaterat till närområden.

    ASC:s standarder är bland annat inriktade på både miljömässig och social påverkan av vattenbruk. Miljömässigt måste odlingar visa att de minimerar sin påverkan på den omgivande miljön. Det inkluderar omsorgsfull skötsel av fiskhälsa och resurser.

    Allt gott,
    Karin
  • Hej,
    varför plockar ni bort så flera kritiska röster ang. transporterna till Kina, hittar tex inte min från den 26/1?
    Jag fick svar per mail men hittar det inte här? Gäller även andras inlägg i frågan som jag får notiser om men som sedan tycks tas bort här.
    Det är sakliga inlägg skrivna i god ton så det finns ingen rimlig anledning att radera dem.
    Johan Karmalm
  • Hej Johan,

    Tack för att du kontaktar oss.

    Vi väljer att publicera de inlägg som vi anser hjälper våra konsumenter i medvetna konsumentval. Det gäller även negativa kommentarer och eventuell kritik av våra produkter.

    Om kommentarer har liknat varandra, har vi valt att inte publicera alla, för att få variation på vårt flöde här och för våra läsare och konsumenter, men precis som du säger, svarar vi alltid våra konsumenter.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Tack för svar.
    Jag upplever dock inte att ni svarar ordentligt på mina frågor så jag försöker igen och hoppas att ni kan svara och gärna publicera frågorna och svaren här.
    Ni har tidigare inte svarat konkret varken här eller på Facebook på mina frågor (eller andra som frågat liknande). Jag uppskattar om ni svarar ordentligt på mina frågor och inte klipper in något av standardsvaren vilka är väldigt vaga. Tack på förhand.

    1. Ica filéear torsk och fryser in i Norge. Varför kan inte Findus göra detta?
    2. Ni anger att ni får ut mer av fisken genom att handfileéa dem i Kina. Uppväger detta miljöbelastningen som transporten tur och retur Kina medför?
    3. Ni anger att transporten sker miljövänligt med båt till Kina. Tycker ni det är miljövänligt på riktigt jämfört med hantering i t.ex. Norge. (I Sverige vet jag att det inte finns anläggningar)

    Självklart ska ni tjäna pengar på er verksamhet men innan ni tar ett ansvar för miljön på riktigt så avstår jag samtliga era produkter. Jag betalar gärna några kronor mer för fisken om ni sköter detta mer modernt. 



    Johan Karmalm
  • Jag har samma fråga som Johan Karmalm.
    Eftersom sjöfartens miljöpåverkan är stor ställde jag mig frågande till vilken miljö- och klimatbelastning de långa transporterna av fisk med containerfartyg till och från Kina har (inte bara utsläppen av koldioxid utan även av svavel- och kväveoxider), men inlägget publicerades aldrig.
    Däremot fick jag per mail svar att fisken transporteras på containerfartyg som även rymmer andra varor vilket reducerar miljöpåverkan. Samt att Findus regelbundet ser över koldioxidavtrycket från sin produktion. Inte riktigt det jag efterfrågade. Inga utsläppsfakta, och det har jag heller inte sett i något av de publicerade inläggen. Det, om något, skulle vara till hjälp för att kunna göra ett medvetet konsumentval.
    Anders
  • Hej!

    Både i konsumenter och ni Findusare borde kunna vara överens om en sak, att det principiellt vore bättre om fisken processades i Skandinavien, varför inte Sverige. Anledningen till att ni väljer Kina trots att ni naturligtvis vet om att det är galet är ju bara en sak: pengar. Och det är ju det företagande handlar om, svårt att klaga på.

    Min fråga är: vore det helt omöjligt att ta några kronor av era utvecklingspengar, förädla dem i en pott med EU-medel och nationella etableringsstöd, samt hjälpa någon galen entreprenör att starta upp en försöksverksamhet i Sverige. Det har funkat förr, det borde vara dags att få det att funka igen.

    Många svenska ungdomar har tjänat extra på fiskberedningsanläggningar i Norge. Och det finns hundratusentals arbetslösa outbildade nykomlingar i landet som förmodligen enkelt skulle kunna utbildas till perfekta fiskbehandlare.

    Så min fråga är, kära Findus. Om jag startar upp en försöksverksamhet här i Havstenssund, Bohusläns pärla, är ni då beredda att slänga in 10 milj som en förskottsbetalning av kommande leveranser? Vi kan börja småskaligt, testa det ordet på tungan: småskaligt!

    Ni är ju trots allt medvetna om att er trovärdighet kommer bara bli sämre och sämre ju längre Kina-verksamheten fortsätter. Och jag gissar att fabrikerna just nu är stängda, det finns alla sorters risker med avstånd....

    Annars äter jag gärna era fiskpinnar.

    Kram
    Jan Palmblad
  • Hej Johan,

    Vi kan inte kommentera kring hur andra leverantörer gör. Hittills har vår beredningen i Kina varit ett bra alternativ eftersom hanteringen i Kina gör att vi får ut mer filé än vid fiskfabriker i Europa där man filear med maskin.

    Vi har dock, som tidigare nämnt, genomfört en så kallad livscykelanalys som nu kommer att ligga till grund för ett större utvärderingsarbete.

    Vänliga hälsningar
    Karin på Findus

    Hej Anders,

    Tack för att du skriver till oss.

    Som vi tidigare har nämnt i vårt svar till dig transporteras den frysta fisken från Kina i fryscontainrar på lastfartyg som även rymmer containrar med andra varor vilket gör att vi reducerar vår miljöpåverkan.

    Båtarna lastar mer än 6000 st containrar totalt, vilket motsvarar 6000 st transporter med lastbil.

    Allt gott,
    Karin på Findus




    Karin
  • Hej igen.
    Ni svarar ju fortfarande inte på mina tre frågor. Jag kan förtydliga mig om det var något som var oklart?

    Men svaren är givetvis ganska uppenbara och det vet Findus ledning säkert mycket väl. Vinstmarginal går före hållbarhet.

    T.ex. frågade jag inte efter hur andra leverantörer gör, den frågan skulle jag givetvis ha ställt direkt till dem. 

    Jag hoppas det ser annorlunda ut om något år och att ni klarar er bättre i en eventuell granskning i media då. Tills dess avstår jag Findus.
    Johan K
  • Hej Johan,

    Vad tråkigt att höra att du avstår från att köpa våra produkter.

    Som vi tidigare har nämnt, finns det i dagsläget inga fabriker i Sverige som filetterar och packar fisk för fryst distribution i konsumentförpackning. De anläggningar som finns är inriktade på kyld distribution.

    Vänliga hälsningar
    Karin
  • Ja men snälla, jag nämnde inget om Sverige, det vet jag redan.  Men jag ger upp.. ni vägrar ju svara på frågorna (numrerade 1,2 och 3) jag ställde så detta blir ju bara skrattretande.
    Jag avslutar detta nu, ni har en trist attityd i kommunikationen med kunderna.  



    Johan K
  • Vore kul att få ett litet svar?

    Jan
    Jan Palmblad
  • Hej Jan,

    Vi skickade ett svar på ditt inlägg till din e-post den 13 februari.

    Allt gott,
    Karin
  • Jag har vid två tillfällen efterfrågat någon form av utsläppsfakta för era transporter till och från Kina, men båda gångerna bara fått svaret att transporterna av fisk i fryscontainrar på lastfartyg även rymmer containrar med andra varor vilket gör att miljöpåverkan reduceras, och att båtarna lastar mer än 6 000 st containrar totalt vilket motsvarar 6 000 st transporter med lastbil.
    Jag har därför själv försökt hitta emissionsfaktorer som kan ge en bild av klimatbelastningen från transporterna.
    En enkelresa med fartyg mellan Sverige och Kina (Shanghai) via Suezkanalen är omkring 23 000 km. Ett troligt koldioxidutsläpp är 80-85 g per container och km, vilket innebär ett utsläpp på ca 4 ton koldioxid per container för tur och returresan till Kina. Tillkommer stora utsläpp av svavel- och kväveoxider, skadliga partiklar och förmodligen även andra utsläpp som exempelvis oljor och kemikalier från fartyget.
    Hårt arbete för en hållbar framtid säger ni. Greenwash säger jag.
    Anders
  • Hej Anders,

    Vi kommer fortsätta att arbeta med att försöka minska miljö- och klimatpåverkan från vår produktion i flera led. Vi gjorde nyligen en livscykelanalys där vi får fram information om koldioxidavtrycket från våra transporter inklusive fiskproduktion.
    Den kommer nu ligga till grund för ett större utvärderingsarbete där vi kommer att se över om det finns behov att hitta nya anläggningar för fiskberedning. Anläggningar som kan möta våra högt ställda krav på kvalitet, hållbarhet, pris och kapacitet.

    Detta för att vi även i framtiden ska kunna erbjuda produkter av rätt kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

    Hälsningar
    Karin
  • Jag kommer härefter att sluta köpa Findus frysta fisk
    KalleRoddan
  • Ni säger att det finns ingen som hanterar fisken i Sverige.
    Men ICA:s fisk behandlas i Europa, varför följer Ni inte deras exempel?
    KalleRoddan
  • Hej Kalle,

    Vad tråkigt att höra att du avstår från att köpa vår torsk!
    Vi kan inte kommentera kring hur andra leverantörer gör. Hittills har vår beredningen i Kina varit ett bra alternativ eftersom hanteringen i Kina gör att vi får ut mer filé än vid fiskfabriker i Europa där man filear med maskin.

    Vi kommer fortsätta att arbeta löpande med att försöka minska miljö- och klimatpåverkan från vår produktion i flera led. Vi har exempelvis nyligen genomfört en så kallad livscykelanalys där vi får fram aktuell data som visar koldioxidavtrycket från vår fiskproduktion, inklusive transporter. Den kommer nu att ligga till grund för ett större utvärderingsarbete där vi kommer att titta på om det finns ett behov av att hitta nya fiskberedningsanläggningar som kan möta våra högt ställda krav på kvalitet, hållbarhet, pris och kapacitet. Detta för att vi även i framtiden ska kunna erbjuda produkter av rätt kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

    Allt gott,

    Gabriella på Findus
    Gabriella
  • Typiskt standardsvar från någon schablon
    KalleRoddan
  • Ledsen, men jag hittar inget svar i min epost den 13 feb eller närliggande dagar -  varken i inkorgen eller spamfiltret.
    Jan Palmblad
  • Hej Jan,

    Vi har nu skickat e-posten på nytt till den e-posten som du använder som avsändare här i vårt kundforum.

    Önskar dig en fantastisk dag!
    Karin
  • Ni kanske bör tänka om efter corona tider om de är så bra att va beroende av kina..
    Johanna
  • Hej!

    Jag undrar lite hur mycket torsk som får plats i en av de containers ni skickar till Kina? Så man kan förstå lite hur många container med torsk ni skickar om året och hur många transporter ni tar bort med lastbil.
    Adam
  • Hej Adam,

    Tack för din fråga.

    Vi är angelägna om att hålla nere miljöpåverkan från transporterna och vi transporterar därför den frysta fisken i fryscontainrar på lastfartyg.

    Varje transport rymmer containrar med andra varor vilket gör att vi reducerar vår miljöpåverkan. Lastfartygen lastar mer än 6000 stycken containrar totalt, vilket motsvarar 6000 stycken transporter med lastbil.

    Önskar dig en fin dag!
    Karin
  • Hej Johanna,

    Coronaviruset är inget som påverkar Findus produkter.

    Du hittar mer information om viruset och kan följa rapporteringen på Folhälsomyndighetens hemsida https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

    Allt gott
    Karin
  • Ok, men hur mycket torsk får ni in i 1 container? Är det vikten eller plats som är flaskhalsen?
    Adam
  • Hej Adam,

    Tack för din fråga!

    Hur mycket fisk som rymmer i en container beror på hur mycket plats själva artikeln tar. En fullastad container med våra torskfiléer rymmer 22,176 ton och en fullastad container med vår torskrygg rymmer 14,904 ton.

    Hoppas du fick svar på din fråga!

    Allt gott,
    Gabriella
  • Fast det är när ni fileat fisken. Hur mycket ofilead torsk får man in i en container?
    Samt ungefär hur mycket file får man ut av torsken. Så man kan räkna på hur många fler container som åker fyllda till kina och tomma hem.
    Oscar
  • Hej Oscar,

    Som vi nämnde i vårt tidigare svar till dig rymmer en fullastad container med våra torskfiléer 22,176 ton och en fullastad container med vår torskrygg 14,904 ton.

    Vi använder allt på fisken, utom huvud och benrester, vilket innebär att det inte rör sig om några större skillnader i volym i transporter då vår fisk har blivit filéad.

    Vi låter aldrig halvtomma lastfartyg frakta våra produkter. Vi är angelägna om att hålla nere miljöpåverkan från transporterna. Den frysta fisken transporteras därför i fryscontainrar på lastfartyg som även rymmer containrar med andra varor vilket gör att vi reducerar vår miljöpåverkan. Båtarna lastar mer än 6000 st containrar totalt, vilket motsvarar 6000 st transporter med lastbil.

    Varma hälsningar
    Karin

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.